Projekt Autonomy Scorecard jest koordynowany przez European University Association (EUA), a finansowany w znacznej części przez Komisję Europejską w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
Partnerami EUA w tym przedsięwzięciu (członkami konsorcjum realizującego projekt) są:
– KRASP,
– Konferencja Rektorów w Niemczech (HRK),
– Konferencja Rektorów w Danii (Universities Denmark),
– University of Surrey.
Prof. Andrzej Krasniewski, Sekretarz Generalny KRASP – członkiem Grupy Sterującej projektu.
Celem projektu Autonomy Scorecard było opracowanie narzędzia wspomagającego benchmarking w zakresie autonomii uczelni, które umożliwi m.in. wielokryterialne porównanie systemów szkolnictwa wyższego w poszczególnych krajach europejskich ze względu na stopień autonomii uczelni funkcjonujących w tych krajach, a także ocenę stopnia autonomii poszczególnych uczelni. Narzędzie to ma – w intencji jego twórców – służyć instytucjom rządowym (ministerstwom) poszczególnych krajów do oceny stopnia zaawansowania prowadzonych reform systemowych w porównaniu z innymi krajami i określenia pożądanych kierunków dalszych zmian. Ma również służyć uczelniom do analogicznych porównań oraz sprzyjać podnoszeniu wiedzy i świadomości zmian zachodzących w obszarze autonomii szkół wyższych w Europie oraz różnic w tym zakresie istniejących między poszczególnymi krajami i typami uczelni. Narzędzie to ma także ułatwić identyfikację i obserwowanie kształtujących się trendów rozwojowych i – przez stworzenie warunków umożliwiających porównywanie systemów w poszczególnych krajach i rozwiązań na poszczególnych uczelniach – sprzyjać konsolidacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i promować procesy reformatorskie.
Punktem wyjścia do realizacji Autonomy Scorecard są wyniki projektu University Autonomy in Europe I: Exploratory Study, realizowanego przez EUA w latach 2007-2009, którego celem była analiza porównawcza autonomii europejskich uczelni (raport końcowy).