18 października 2013 r. Komisja Europejska skierowała zaproszenie do reprezentatywnych profesjonalnych organizacji i stowarzyszeń, działających na poziomie krajowym i europejskim, zainteresowanych wprowadzeniem Europejskiej Karty Zawodowej – European Professional Card (EPC). Karta EPC dotyczyłaby różnych zawodów, w tym inżynierskich.
We wspólnym stanowisku przekazanym Komisji Europejskiej 2 czerwca 2014 r. CDEFI (Conférence des Directeurs des Ecoles Françaises d’Ingénieurs), HRK (Hochschulrektorenkonferenz) i KRASP (Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich), reprezentujące szkoły wyższe nadające tytuły zawodowe inżyniera we Francji, Niemczech i Polsce, nie zgadzają się z koncepcją wprowadzenia takiej karty w Europie, przywołując następujące argumenty:
Po pierwsze, taka Europejska Karta Zawodowa działałaby jak proces akredytacyjny i konkurowałaby w ten sposób z procesami akredytacyjnymi już funkcjonującymi w każdym z krajów.
Po drugie, wydawanie karty europejskiej nie jest konieczne i nie przynosi żadnej wartości dodanej. Przeciwnie, Europejska Karta Zawodowa skomplikowałaby system (procedura administracyjna, koszt i czas). Poziom mobilności inżynierów w Europie jest już bardzo wysoki, a Karta nie rozwiązałaby żadnego z problemów związanych z mobilnością. Pracodawcy nie widzą żadnej potrzeby wprowadzenia takiej karty, jako że już zatrudniają inżynierów z każdego państwa członkowskiego UE. A proces ten będzie postępował ze względu na brak inżynierów w całej Europie.