Zagraniczne klasyfikacje i rankingi szkolnictwa wyższego mają długą historię, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, skąd się wywodzą. Chociaż pierwsze klasyfikacje powstawały już w latach 70-tych XIX wieku (doroczna klasyfikacja instytucji US Bureau of Education), dynamicznie się rozwijając to pierwsza zwarta klasyfikacja – przygotowana jako narzędzie dla badaczy szkolnictwa wyższego w USA – została stworzona przez Carnegie Foundation w 1973 roku. Natomiast 10 lat później po raz pierwszy powstał w USA krajowy ranking szkolnictwa wyższego, który opublikowało US News and World Report. Z kolei pierwszy globalny ranking uczelni – Academic Ranking of Word Universities (ARWU), czyli tzw. Ranking Szanghajski – opublikowany został w 2003 roku przez profesora Nian Cai Liuz Jiao Tong Uniwersytetu Szanghajskiego.
Klasyfikacje i rankingi szkolnictwa wyższego w ostatnim czasie bardzo ewoluowały, a tematyka ta stała się na tyle istotna, że coraz częściej podejmowane są inicjatywy mające na celu ich usystematyzowanie i opisanie z punktu widzenia – różniących się często – celów i metodologii. Jedną z takich inicjatyw jest wydany w tym roku raport European University Association Global University Rankings and Their Impact, który powstał w odpowiedzi na rosnące potrzeby i pytania ze strony instytucji szkolnictwa wyższego oraz w świetle decyzji Komisji Europejskiej (2009) o stworzeniu „rankingu europejskiego” (projekt U-Multirank). Raport koncentruje się m.in. na najbardziej popularnych rankingach szkolnictwa wyższego o charakterze globalnym, definiuje czym są rankingi, dokonuje ich klasyfikacji i opisu oraz wskazuje trendy w tej dziedzinie.
Najbardziej popularne, uwzględnione w raporcie EUA, klasyfikacje i rankingi:
Rankingi akademickie ukierunkowane na tworzenie tabel ligowych:
Rankingi ukierunkowane na ocenę jakości badań:
Multirankingi
Rankingi dotyczące Internetu:
Benchmarking:
Zachęcamy do przesyłania materiałów i komentarzy drogą mailową